Hvordan skal jeg rapportere skader og ekstraomkostninger som erhvervsudlejer?

Bøder og afgifter

P-bøder, fartbøder, broafgifter og lignende som bilen modtager i lejeperioden, skal betales af lejer. Når du modtager en bøde eller afgift skal du hurtigst muligt betale bøden og under den afsluttede lejeaftale vælge “Rapporter ekstraomkostninger”. Her har du mulighed for at uploade et billede af udgiften og en kvittering på, at den er betalt, så vi har dokumentation til at kunne opkræve lejer. Lejer kan ikke opkræves for eventuelle rykkergebyrer pålagt på grund af f.eks for sen betaling.


Kilometer og brændstof

Hvis du mener aflæsningen af kilometer og brændstof er forkert, skal du rapportere det til GoMore Support ved at klikke “Rapporter ekstraomkostninger” under den afsluttede lejeaftale. Herefter sørger vi for at opkræve lejer og overføre pengene til din GoMore saldo, når lejer har betalt. Vores app og Nøglefri teknologi understøtter brændstofaflæsning så godt som muligt, men aflæsningen vil på visse biler aldrig være 100% korrekt. I nogle tilfælde angiver lejere omvendt for meget brændstof, så du kompenseres for meget. Da brændstofniveauet aflæses ud fra en lille “flyder”, der ligger i tanken, og angives i intervaller eller ved hjælp af en nål på barometeret, kan aflæsningen aldrig være 100% præcis. Ekstraomkostninger skal rapporteres indenfor 72 timer efter lejens afslutning.

Rapportering af nye skader

Husk at efterse og gennemgå din bil for skader løbende. Vi anbefaler, at du gennemgår din bil så ofte som muligt. Hvis du mener, at din lejer har påført bilen en skade i lejeperioden og ikke anmeldt skaden ved aflevering, skal du rapporterer skaden til GoMore Support inden for 72 timer. Du rapportere skaden ved at klikke “Anmeld skade” under den afsluttede lejeaftale eller under “Skader og Anmeldelser”. På ikke-Nøglefri biler skal du udfylde lejekontrakten sammen med lejer og registrere eventuelle nye skader sket i lejeperioden. Herefter får GoMore Support automatisk information om skader og opretter en sag. Erhvervsudlejeren skal til enhver tid kunne dokumentere en Lejers ansvar for en skade sket i en lejeperiode via en lejekontrakt. Der kan ikke opkræves selvrisiko fra en Lejer, førend en skade er udbedret, og der foreligger en selvrisikoopkrævning fra Udlejers forsikringsselskab, eller en værkstedsrapport, der dokumenterer, hvad der er lavet, samt hvad prisen herfor er.

Eksisterende skader

Husk at tilføje eksisterende skader til din bilprofil. Husk også at tilføje skader til bilprofilen , når nye skader sker i en lejeperiode og rapporteres af en lejer. Hvis du ikke opdaterer din bilprofil med eksisterende skader, opkræver GoMore et administrationsgebyr på DKK 100 per bilprofil. Skadebehandling I tilfælde af skader sket under udlejning, har du som erhvervsudlejer med egen erhvervsudlejerforsikring ansvar for skadebehandlingen. GoMore assisterer med kommunikationen med lejer og hjælper med opkrævning af selvrisiko fra lejer, når en skade er faktuelt udbedret. For at lejer kan holdes ansvarlig for skaden, skal det kunne dokumenteres via lejekontrakten, billedemateriale eller en værkstedsudtalelse, at skaden er sket i lejeperioden, da vi altid skal kunne bevise lejers ansvar, før lejer kan stilles erstatningsansvarlig. Der kan ikke opkræves selvrisiko fra en lejer før skaden er udbedret og der foreligger en værkstedsrapport, der dokumenterer hvad der er lavet på bilen og den endelige pris. Hvis skaden koster mindre at udbedre end selvrisikoen, opkræves lejer blot det pågældende beløb. Udlejer træffer beslutning om hvor reparation skal foretages, men er forpligtet til at finde en rimelig løsning i tilfælde, hvor lejer er erstatningsansvarlig.

Mekaniske og elektroniske skader

En lejer er ikke ansvarlig for skader opstået som følge af slitage eller mekaniske/elektroniske fejl på en bil, medmindre det kan bevises at skaden er opstået som følge af lejers forkerte brug af bilen. Hvis du mener at lejer er ansvarlig for en mekanisk eller elektronisk skade, skal skaden tilses af et uafhængigt værksted. Værkstedet skal vurdere om skaden skyldes 1) slitage eller fejl på bilen eller 2) lejers forkerte brug af bilen. Skyldes skaden slitage eller en elektronisk/mekanisk fejl, hæfter du som udlejer selv for skaden, da skaden i det tilfælde ikke kan henføres til lejers brug af bilen og ville være sket alligevel. Bærer lejer ansvaret for skaden, på grund af forkert brug af bilen, hæfter lejer. I sidstnævnte tilfælde, bedes du sende GoMore udtalelsen fra værkstedet på support@gomore.dk. Skaden må ikke udbedres før GoMore har bekræftet, at lejer kan holdes ansvarlig. GoMore hjælper med opkrævning af skadeudgiften hos lejer, men kan ikke holdes økonomisk ansvarlig for at kompensere skaden før lejer har betalt. Udlejer er forpligtet til at finde en rimelig og konkurrencedygtigt pris på udbedringen i tilfælde, hvor Lejer er erstatningsansvarlig.

Rapportering

Alle ekstraomkostninger, fejlaflæsninger eller skadeanmeldelser efter endt udlejning skal som udgangspunkt anmeldes via den afsluttede lejeaftale og under “Rapporter skade/ekstraomkostninger”. Anmeldelser kan også sendes pr. mail med billeder og udførlig beskrivelse af skaden samt placering på bilen. Vi skal både bruge billeder tæt på skaden og langt fra, så vi kan se placeringen. Som en hjælp, har vi har udarbejdet forskellige mailskabeloner, som kan benyttes til rapportering af diverse sager. Læs mere under "Mailskabeloner til rapportering af ekstraomkostninger for erhvervsudlejere".

Fik du svar på dit spørgsmål? Tak for din feedback! Det opstod et problem. Prøv igen.